מה בין ליברליזם לבלגניזם?

חינוך פתוח וגמיש המכוון בעיקר להתפתחותם של לומדים שונים, מחייב תכנון וניהול סביבות למידה מאתגרות.
סביבות למידה אלה יכולות לספק חופש בחירה בתוך מגוון תחומים, אופני למידה וחשיבה שונים, מגע עם סוגים שונים של טקסטים וטכנולוגיות. אולם, מחנכים ותלמידים כאחת, מחויבים בהכרה ושמירה על כבוד הדדי, אחריות אישית ורגישות לזולת כתנאי יסוד להצלחת עבודתם המשותפת.
על כן משמעת הינה תנאי יסוד לחינוך ליברלי יעיל.
פרשנות החופש הכנוס בחינוך מפתֵח, הינה ללמוד לנצל את החופש לקידום ההתפתחות האישית  בלא לגרום עוול או סבל לי ולזולתי. כך יכול הלומד לנכס לעצמו אמצעים להתפתח מעבר למה שמוצע במרחבי הלמידה.
בהיעדר כפייה לשמה, מושג החופש  מתקשר למְישמוע עצמי ולאחריות, לא פריקת עול או פורקן יצרי.
פירוש שגוי של חינוך פתוח מתבטא בתכנון לקוי, אי סדר,חוסר משמעות לנלמד, חוסר יעילות, בזבוז זמן, שעמום, ובלשון המעטה, חוסר הבנה של כללי התנהגות במרחבי הלמידה ומחוצה להם. 
 
דגש על משמעת חזקה בהיעדר זיקה למשמעות הנלמד ולהתפתחותם של כול הלומדים- לא תקדם את החינוך!

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ד"ר אורי קורין  ביום אוגוסט 27, 2007 בשעה 8:10 pm

    שלום מרים,
    שמחתי לקרא את המאמרים שפורסמו באתר, ובעיקר את המאמר בנושא ליברליזם ובלגניזם [האם את המצאת את המונח בלגניזם? או שזה סימן להתנתקותי מן השפה המתחדשת חדשות לבקרים.]
    לגופו של מאמר, קביעת קווי ההתיחסות והקשר שבין שני המושגים היא נכונה בהחלט ומצביעה על טשטוש הגבולות, או חוסר הבהירות שבהגדרת המושג ליברליזם בחינוך. ליברליזם מגדיר את פילוסופיית המעשה החינוכי יותר מאשר את תכני החינוך. מצביע הוא על הקשר האנושי החיובי שבין הלומד למלמד, קשר המעלה בהם את הטוב והחיובי ומניע את הלומד לחפש ולמצוא אתגרים חדשים.
    גישה ליברלית המביאה למעורבות מירבית של העוסקים בחוויה החינוכית מבטלת, או מקטינה בצורה מירבית, את ה'בלגינזם'. הבעיה המרכזית היא מציאת הדרכים והתכנים המאתגרים המביאים לעשייה חינוכית רצופה בה נוטל הלומד חלק אקטיבי. אולם אין זו בעיה בלעדית של הגישה הליברלית, אלא של כל גישה חינוכית. ונכון ציינת: גישה תוקפנית למשמעת שאין בה משום מעשה חינוכי חיובי לא תצלח כלל.

  • Dolly Korin  ביום אוגוסט 27, 2007 בשעה 8:18 pm

    Dear Dr.Kidroni
    I red what you wrote and agree with all my being.
    From my experience in open class system I must say they failed because they did not have discipline and no honour between students and teachers.I also think there must be some subjects that are a must and the rest chosen by the student.
    The second article that you wrote should be presented to students in a seminar of educators as a 101 course.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: